VEELGESTELDE VRAGEN

INFO ALGEMEEN

Wat is Marktistiek vzw?

Marktistiek is een vzw die werd opgericht in 2022. Marktistiek organiseert activiteiten in en om Antwerpen, waaronder de ondertussen bekende makersmarkten op de Veemarkt en Papertrail, een expo rond illustratie. Ondertussen breiden de makersmarkten zich ook uit naar het Rubenskasteel in Zemst.

Wat organiseert Marktistiek?

Marktistiek organiseert in de eerste plaats de makersmarkten in de Antwerpse binnenstad. Daarnaast organiseren we diverse andere culturele activiteiten waaronder de dubbel expo Papertrail in 2022 en 6 makersmarkten in het Rubenskasteel in Zemst in 2023. Onder deze activiteiten verstaan we expo's, voorstellingen, enzovoort.


Wat is het doel van de organisatie?

Marktistiek is er in de eerste plaats om een laagdrempelig platform te vormen voor creatievelingen die met hun werk naar buiten willen komen. Dat is niet altijd even eenvoudig in het Antwerpse. Daarnaast bouwen we bruggen tussen creatoren en het publiek, doormiddel van onze activiteiten. Als laatste, niet onbelangrijk aspect proberen we ook een stimulerende werking te hebben op de buurt waar we zaken organiseren, en samen te werken met bijvoorbeeld lokale horeca.


Wat zijn de vzw gegevens?

De hoofzetel van Marktistiek vind je op het volgende adres :

MARKTISTIEK vzw - Oude Beurs 10 - 2000 Antwerpen

De vzw heeft ook een ondernemingsnummer : BE 0783.889.860


Wat is de bank info van Marktistiek vzw?

Het rekeningnummer van Marktistiek vzw is BE39 7330 6407 7119


Hoe blijf ik op de hoogte van de activiteiten van de vzw?

Je kan je gegevens achterlaten via het formulier op onze contactpagina. Je kiest dan de optie 'ik ben bezoeker en wil op de hoogte gehouden worden'. Je hebt via datzelfde formulier ook nog een aantal andere mogelijke keuzes.


Kan ik Marktistiek vzw sponsoren of steunen?

We zijn natuurlijk altijd blij met sponsoring of steun. Dat kan inhouden dat je de vereniging en dus de artiesten financieel wil steunen, maar misschien heb jij iets heel anders in gedachte. Je kan je daarvoor ook aanmelden via het contactformulier. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met jou op.


Ik wil graag met met Marktistiek vzw samenwerken?

Je hebt zelf een vzw of bedrijf en wilt een samenwerking? Of je wilt als vrijwilliger een steentje bijdragen aan de vzw en de activiteiten? We staan altijd open voor suggesties en vragen dus stuur ons gerust een berichtje via de website en we zitten een keertje samen.


INFO DEELNEMERS MAKERSMARKTEN

Hoe blijf ik als potentiële standhouder op de hoogte van de markten?

Bij het organiseren van nieuwe edities sturen we een mail naar alle aangemelde kandidaten. Zo ben je als eerste op de hoogte. Aanmelden kan je via deze website door het formulier standhouders info in te vullen.


Wie mag er deelnemen aan de makersmarkten?

Ben je 18 jaar en maak of ontwerp je zelf spullen, dan kom je in aanmerking om deel te nemen aan een makersmarkt. We onderscheiden ons door enkel eigen gemaakte en ontworpen producten toe te laten. Inkoop - verkoop, vintage, en aanverwanten laten we graag over aan andere markten. Omdat we met de lokale horeca werken laten we ook geen standen toe waarbij je ter plekken voeding of drank kan verbruiken.


Wordt er door jullie geselecteerd onder de standhouders?

We evalueren elke inschrijving. Het spreekt voor zich dat zelfgemaakt / zelfontworpen de grote constante is. We selecteren niet op eigen smaak maar gaan wel na of er een match is met Marktistiek. Is er om een of andere reden geen match, of is er een overaanbod van een bepaald product en kan je niet deelnemen dan wordt je daar zo snel mogelijk van op de hoogte gebracht.


Ik wil graag deelnemen met een eet- of drankkraam.

We hebben geen toelating om eet- en drankkramen te plaatsen. Dat wil niet zeggen dat er niet het occasionele koffiekraampje aanwezig kan zijn maar daar blijft het wel zo ongeveer bij. Een belangrijke reden hiervoor is dat we zo veel mogelijk samenwerken met de horeca die al aanwezig is op de locatie. Op die manier werken we ook buurtversterkend en steunen wij de lokale bedrijven.


Waar vinden de makersmarkten plaats?

De lente- en zomeredities van onze makersmarkten gaan door op de Veemarkt in de oude binnenstad van Antwerpen. Het plein voor de bekende Sint Pauluskerk. Het grootste deel van het plein is daar autovrij en er staan prachtige bomen die voor de nodige schaduwplekken en sfeer zorgen. Daarnaast zijn er in 2023, 6 makersmarkten gepland in samenwerking met Events Flanders op het domein van het Rubenskasteel in Zemst.


Hoe groot is een standplaats?

Standplaatsen zijn standaard 3 lopende meter. Om organisatorische redenen maar ook omdat grotere standen, weten we uit ervaring, niet altijd bijdragen tot een meer interessante markt, bieden we geen grotere plekken aan. De diepte van je stand kan op bepaalde plekken beperkt zijn tot minder dan 3m. Ook wanneer je een tent van 3m x 3m mee brengt vragen we om niet meer dan 2m in de diepte te werken. Te smalle doorgangen zorgt voor moeilijke doorgang waardoor bezoekers niet meer kijken maar zo snel mogelijk willen doorlopen, dat komt niemand ten goede.


Mag ik mijn stand delen?

Een stand delen gebeurt altijd in samenspraak met de organisatie. Contacteer ons vooraf zodat wij kunnen bekijken of het mogelijk is.


Wat kost een standplaats?

De prijs voor een stand van 3 lopende meter bedraagt € 35,00

Voor de markten in Zemst voorzien we ook workshop plekken die groter zijn. Deze kosten € 45,00


Moet ik zelf voor de inrichting zorgen (tafel, stoel, parasol, tent)?

Wij zorgen voor de plaats en de organisatie van de markt. Standinrichting zoals stoelen, parasol of een tent breng je zelf mee.

  • Voor de markten in Zemst in 2023 wordt een tafel van ongeveer 1m85 voorzien per stand door de organisatie daar. Je kan daarenboven zelf nog materiaal meebrengen, zeker indien je kiest voor een hoekstand.
  • Voor de markten in Antwerpen kunnen we in 2023 opnieuw tafels van 2m ontlenen van de stad zelf. We hebben een 60-tal tafels van 2m ter beschikking. Je kan als standhouder hier gebruik van maken, maar je mag ook je eigen standinrichting meebrengen. Uit ervaring weten we dat sommige standhouders graag hun eigen materiaal gebruiken.


Ik heb geen BTW nummer, kan ik toch deelnemen?

Je kan occasioneel je eigen werk verkopen, zonder dat dat je beroepsactiviteit is. Dit moet je zelf aangeven in je persoonlijke belastingsaangifte onder de noemer 'diverse inkomsten'. Doe je dit vaker dan kan de fiscus dit echter als niet meer occasioneel beschouwen. Verkoop je aan een klant voor een bedrag groter dan € 250,00 dan dien je deze klant een fiscale fiche 281.50 te bezorgen. Meer info over occasionele verkoop van je werk vindt je op de website cultuurloket.be (klik hier) .

Nederlanderse creatievelingen die willen deelnemen aan Marktistiek makersmarkten hebben wel (Nederlands) BTW-nummer nodig. Deze rechten/plichten vallen onder de verantwoordelijkheid van de deelnemer, Marktistiek vzw biedt enkel de stand aan.


Heb ik een leurkaart nodig als standhouder?

Verkoop je als maker je eigen gemaakte en/of ontworpen artistieke creaties en doe je dit maar af en toe, dan mag dat zonder leurkaart, en val je niet onder de algemene wetgeving rond ambulante handel. (art. 12, §3 KB)


Hoe zit het met verzekeringen?

Marktistiek vzw heeft een verzekering Burgerlijke aansprakelijkheid voor de georganiseerde markten. Je producten zijn niet door ons verzekerd. Dat kan je zelf doen als je dat wil, maar het is zeker niet verplicht.


Hoe kan ik me aanmelden om deel te nemen aan een of meerdere markten?

Je kan je als deelnemer inschrijven via het deelnemingsformulieren de daaraan gekoppelde betaalmodule. Hiermee bezorg je ons alle informatie die we nodig hebben. Aan de hand van jouw gegevens gaan we na of jouw producten een match zijn voor onze markt, en of we geen overaanbod hebben op dat moment. Indien je aanvraag negatief wordt beoordeeld krijg je van ons zo snel mogelijk een mail. Indien blijkt dat je niet kan deelnemen wordt je inschrijvingsgeld zo spoedig mogelijk terug betaald.


Waarom vragen jullie al die gegens op voor deelname?

We vragen best wat info voor je inschrijving. Hiermee willen we vermijden dat we achteraf nodeloos over en weer moeten mailen. Met deze gegevens kunnen we je makkelijker contacteren, indien nodig factureren, maar zien we ook meteen welke producten je maakt. Ook al heb je eerder meegedaan vragen we je dit formulier zorgvuldig in te vullen, zodat ons geheugen meteen is opgefrist.


Wat doen jullie met mijn gegevens?

Zoals gezegd gebruiken we je gegevens en info om je te contacteren, of te factureren. We nemen je e-mailadres op in onze mailinglist voor volgende edities zodat je mee als eerste op de hoogte bent en snel kan inschrijven. Wil je dat laatste niet dan halen we je na een eenvoudige vraag uit deze lijst. Verder worden jouw gegevens aan niets of niemand doorgegeven, dat spreekt voor zich. Hiervoor verwijzen we naar de GDPR-wetgeving.


Mag ik mijn standplaats zelf kiezen?

Je mag bij je inschrijving een voorkeur doorgeven, maar dat is een indicatie. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met deze wensen maar dat is niet altijd mogelijk. Het is dus niet zo dat je zeker bent van een plek op de locatie die je voorkeur had. Doe dit niet last-minute, wanneer de markt is ingedeeld kunnen er om organisatorische redenen geen wijzigingen meer gebeuren. Het indelen van de plaatsen gebeurt altijd in de week voordat de markt plaatsvindt. Dat wil zeggen dat je je voorkeuren (bv zon/schaduw, graag naast een collega staan, enz. ) kan doorgeven tot maximaal 1 week voor het evenement. 


Weet ik op voorhand welke plaats ik krijg?

We sturen je op voorhand geen informatie over je standplaats. We krijgen tot de laatste dag inschrijvingen binnen of wijzigingen, die ook op gebied van standplaatsen wijzigingen kunnen inhouden. Hierdoor is het niet mogelijk je op voorhand informatie te sturen.


Ik wil mijn deelname annuleren, wat zijn de annulatie voorwaarden?

Tot 10 werkdagen voor het evenement kan je je standplaats kosteloos annuleren, dan betalen we je standgeld integraal terug. Bij een annulering minder dan 10 werkdagen voor het evenement wordt het inschrijvingsbedrag niet terug betaald, ongeacht de reden, ook wanneer er een reservelijst is aangelegd.


Hoe en wanneer verloopt de opbouw van de markt in Antwerpen?

Opbouw van de markt in Antwerpen start om 9u, vanaf dan kan je lossen. Je hebt maximaal 2u tijd voor de opbouw, vanaf 11u opent de markt officieel voor bezoekers. Wij duiden ter plekke je standplaats aan. Hou er rekening mee dat het zondag en het een woonwijk is, maak daarom zo weinig mogelijk lawaai. Leg bijvoorbeeld ook de motor van je auto stil bij het lossen. voor andere markten of aangepaste regelingen wordt er per mail gecommuniceerd met de deelnemers.


Waar kan ik lossen en laden op in Antwerpen?

Bij de makersmarkten die doorgaan op de Veemarkt kan er enkel uitgeladen worden in de straat 'Veemarkt'. Dit is een eenrichtingstraat, dus laden en lossen en terug doorrijden. Wij zijn steeds aanwezig om een oogje in het zeil te houden.


Ligt de markt in de Antwerpse LEZ zone?

De markt gaat door in de Lage Emissie Zone van Antwerpen. Je kan nagaan op slimnaarantwerpen.be of je auto voldoet aan de normen van de LEZ zone en je toegang aanvragen. Heb je geen toelating om in Antwerpen te rijden, dan kan je eventueel op dezelfde website een LEZ-dagpas aanvragen, deze kost geld, maar geeft je de toegang tot de LEZ zone voor 1 dag.


Kan ik in de buurt parkeren?

Parkeren in Antwerpen is gratis op zondag. De plaatsen zijn echter beperkt.

Daarnaast zijn er een aantal betalende parkeergarages en -terreinen in de omgeving:

  • Indigo parking Groenplaats (inrit Nationalestraat of eiermarkt)
  • Antwerpse Parking Grote Markt (inrit Ernest Van Dijkkaai)
  • Interparking Eiermarkt (inrit eiermarkt)
  • parking Rijnkaai (goedkoop, t.o.v. Londenstraat)


Ik kom met de (bak)fiets, is er plaats om deze bij mijn stand te parkeren?

Je fiets kan op sommige plaatsen aan je stand staan, kan dat niet dan is er wellicht vlakbij plaats om hem te stallen.


Mag ik voor het einde van de markt opkramen?

Standhouders engageren zich om tijdens de openingsuren van de markt (11u - 17u) aanwezig te zijn. Dat wil zeggen dat je stand ten laatste om 11u is opgebouwd en niet voor 17u wordt afgebroken.

Hoe verloop de afbraak van de markt?

De afbraak start om 17u. Voor 17u is het, zoals vermeld,  niet toegelaten om je stand af te breken. Zorg dat je eerst alles inpakt zodat de auto's zo kort mogelijk in de omgeving moeten worden geparkeerd. Zo belasten we de buurt zo weinig mogelijk. Je kan afbreken tot 18u. We verwachten dat je je stand proper achterlaat en dat je de ontleende materialen zoals een tafel even mee op de kar legt. Ben je klaar? Kom ons even halen, wij kijken even mee of alles in orde is en dan wensen wij jou een fijne terugreis naar huis.


Wat doe ik met mijn afval?

We vragen om je eigen afval niet massaal achter te laten, dat zou met alle standhouders samen een berg worden. Neem je afval daarom mee naar huis en gooi het daar weg. Zo blijven we ook goede vrienden met de stad Antwerpen.