VEELGESTELDE VRAGEN

MAKERSMARKTEN


INFO

Hoe krijg ik informatie over deelnemen aan nieuwe edities van de makersmarkt?

Bij het organiseren van nieuwe edities sturen we een mail naar alle aangemelde kandidaten. Zo ben je als eerste op de hoogte. Aanmelden kan je via deze website door het formulier standhouders info in te vullen.


Wie mag er deelnemen aan een makersmarkt?

Ben je 18 jaar en maak of ontwerp je zelf spullen, dan kom je in aanmerking om deel te nemen aan een makersmarkt. We onderscheiden ons door enkel eigen gemaakte en ontworpen producten toe te laten. Inkoop - verkoop, vintage, en aanverwanten laten we graag over aan andere markten. Omdat we met de lokale horeca werken laten we ook geen standen toe waarbij je ter plekken voeding of drank kan verbruiken.


Waar worden de makersmarkten georganisseerd?

De makersmarkten gaan tot en met de editie van juni 2022 door op de Grote Koraalberg en in de Hofstraat, in het historische centrum van Antwerpen. Vanaf 13 juni zijn daar echter renovatiewerken gepland aan een gebouw waardoor we moeten uitwijken naar een andere lokatie. We hebben gekozen voor de Vleeshuissite (Vleeshuisstraat + Burchtgracht) met zicht op het Steen en de scheldekaaien. Op dit moment is deze wijziging nog onder voorbehoud. Zogauw de stad Antwerpen hun fiat geeft wordt dit definitief en mag je onze zomermarkten 2022 daar verwachten. 


Hoe groot zijn de standplaatsen op Marktistiek?

Standplaatsen zijn standaard 3 lopende meter.

Specifiek voor Grote Koraalberg / Hofstraat site : Omdat we in een vrij smalle straat staan en op een plein met heel wat groen, is de diepte van je stand beperkt tot ongeveer 1,5 - 2m. Ook wanneer je een tent van 3m x 3m mee brengt vragen we om niet meer dan 2m in de diepte te werken. Ofwel staan de achterpoten van je tent dan in de vegetatie, ofwel een stukje voor je stand op straat. Te smalle doorgangen zorgt voor moeilijke doorgang waardoor bezoekers niet meer kijken maar zo snel mogelijk willen doorlopen, dat komt niemand ten goede. 


Heb ik als standhouder een BTW nummer nodig?

Je kan occasioneel je eigen werk verkopen, zonder dat dat je beroepsactiviteit is. Dit moet je zelf aangeven in je persoonlijke belastingsaangifte onder de noemer 'diverse inkomsten'. Doe je dit vaker dan kan de fiscus dit echter als niet meer occasioneel beschouwen. Verkoop je aan een klant voor een bedrag groter dan € 125,00 dan dien je deze klant een fiscale fiche 281.50 te bezorgen. Meer info over occasionele verkoop van je werk vindt je op de website cultuurloket.be

Nederlanderse creatievelingen die willen deelnemen aan Marktistiek makersmarkten hebben wel (Nederlands) BTW-nummer nodig.

Deze rechten/plichten vallen onder de verantwoordelijkheid van de deelnemer, Marktistiek vzw biedt enkel de stand aan.


Heb ik als standhouder een leurkaart nodig?

Verkoop je als maker je eigen gemaakte en/of ontworpen artistieke creaties en doe je dit maar af en toe, dan mag dat zonder leurkaart, en val je niet onder de algemene wetgeving rond ambulante handel. (art. 12, §3 KB)


Heb ik een verzekering nodig of hebben jullie dat?

Marktistiek vzw heeft een verzekering Burgerlijke aansprakelijkheid voor de georganiseerde markten. Je producten zijn niet door ons verzekerd. Dat kan je zelf doen als je dat wil, maar het is zeker niet verplicht.


Kan ik tafels, stoelen, tenten, of parasols bij jullie bestellen?

We bestellen een aantal tafels bij de uitleendienst van de Stad Antwerpen. Deze worden gratis ter beschikking gesteld aan de standhouders, maar dit aantal tafels is beperkt. Wil je gebruik maken van een tafel dan kan je dat aangeven op het inschrijvingsformulier. Je kan maximum 2 lopende meter tafel aanvragen, wij laten dan zo snel mogelijk weten of er nog tafels in voorraad zijn en we er eentje voor jou kunnen reserveren. Je mag natuurlijk ook gewoon zelf je marktmeubilair meebrengen, als je zelf een opstelling hebt.

Stoelen, tenten of parasols zijn niet beschikbaar, die dien je zelf mee te brengen.



DEELNEMEN

Hoe kan ik deelnemen aan een makersmarkt?

Je kan je als deelnemer inschrijven via het inschrijvingsformulier. Hiermee bezorg je ons alle informatie die we nodig hebben. Aan de hand van jouw gegevens gaan we na of jouw producten een match zijn voor onze markt, en of we geen overaanbod hebben op dat moment. Indien je aanvraag positief wordt beoordeeld krijg je van ons zo snel mogelijk een bevestiging, en volgt de verdere informatie per mail.


Mag ik mijn stand delen?

Een stand delen gebeurt altijd in samenspraak met de organisatie. Contacteer ons vooraf zodat wij kunnen bekijken of het mogelijk is.


Waarom vragen jullie al die info in jullie deelnemersformulier?

We vragen best wat info voor je inschrijving. Hiermee willen we vermijden dat we achteraf nodeloos over en weer moeten mailen. Met deze gegevens kunnen we je makkelijker contacteren, indien nodig factureren, maar zien we ook meteen welke producten je maakt. Ook al heb je eerder meegedaan vragen we je dit formulier zorgvuldig in te vullen, zodat ons geheugen meteen is opgefrist.


Wat doen jullie met mijn gegevens?

Zoals gezegd gebruiken we je gegevens en info om je te contacteren, of te factureren. We nemen je e-mailadres op in onze mailinglist voor volgende edities zodat je mee als eerste op de hoogte bent en snel kan inschrijven. Wil je dat laatste niet dan halen we je na een eenvoudige vraag uit deze lijst. Verder worden jouw gegevens aan niets of niemand doorgegeven, dat spreekt voor zich.

Hiervoor verwijzen we naar de GDPR-wetgeving.


Wordt er geselecteerd onder kandidaat deelnemers?

We evalueren elke inschrijving. Het spreekt voor zich dat zelfgemaakt / zelfontworpen de grote constante is. We selecteren niet op eigen smaak natuurlijk, maar kijken wel of je producten een plaatsje hebben op een makersmarkt zoals deze van Marktistiek. Ook kan het zijn dat we omwille van een overaanbod binnen een bepaalde discipline kandidaten moeten weigeren. We streven naar een boeiende, gevarieerde mix.


Kan ik mijn standplaats zelf kiezen?

Je mag bij je inschrijving een voorkeur doorgeven, maar dat is een indicatie. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met deze wensen maar dat is niet altijd mogelijk. Het is dus niet zo dat je zeker bent van een plek op de locatie die je voorkeur had.


Krijg ik info over mijn standplaats op voorhand doorgestuurd?

We sturen je op voorhand geen informatie over je standplaats. We krijgen tot de laatste dag inschrijvingen binnen of wijzigingen, die ook op gebied van standplaatsen wijzigingen kunnen inhouden. Hierdoor is het niet mogelijk je op voorhand informatie te sturen. 



FINANCIEEL

Wat kost een stand op een makersmarkt van Markistiek vzw ?

De prijs voor een stand van 3 lopende meter bedraagt € 35,00


Wat is het bankrekeningnummer van Marktistiek vzw?

Het rekeningnummer van Marktistiek vzw is BE39 7330 6407 7119


Kan ik een standplaats kosteloos annuleren?

Tot 10 werkdagen voor het evenement kan je je standplaats kosteloos annuleren, dan betalen we je standgeld integraal terug. Bij een annulering minder dan 10 dagen voor het evenement wordt het inschrijvingsbedrag niet terug betaald, ongeacht de reden, ook wanneer er een reservelijst is aangelegd. 



TIJDENS DE MARKT

- Hoe en wanneer verloopt de opbouw?

Opbouw van de markt start om 9u, vanaf dan kan je lossen. Je hebt maximaal 2u tijd voor de opbouw, vanaf 11u opent de markt officieel voor bezoekers. Wij duiden ter plekke je standplaats aan, en waar je eventueel je bestelde tafel kan vinden. Hou er rekening mee dat het zondag en het een woonwijk is, maak daarom zo weinig mogelijk lawaai. Leg bijvoorbeeld ook de motor van je auto stil bij het lossen.


- Waar kan ik mijn spullen uitladen?

Grote Koraalbergsite: Er zijn 3 loszones rond de Koraalberg. zone 1 voor het 2e deel van de straat is in de Zirkstraat, zone 2 in de Oude Beurs (1e deel straat) en de pleinstanden lossen vanuit de Lange Doornikstraat.

Vleeshuissite: Er zijn 2 loszones rond de Vleeshuissite. Zone Vleeshuisstraat heeft een loszone aan de Ernest Van Dyckkaai, de standen aan de Burchtgracht kunnen lossen vanuit de Zakstraat

Wij zijn ter plaatse en wijzen je graag de weg naar jouw losplaats.


Ik heb een tafel gereserveerd, waar kan ik die ophalen?

De tafels staan op de locatie in bakken of karren van de stad Antwerpen. Nadat wij je plaats hebben aangeduid ter plekken en hebben gecontroleerd welke tafel je reserveerde mag je die zelf ophalen en aan je stand opstellen. Het zijn klaptafels dus vrij makkelijke te verplaatsen.


- Mag ik met de wagen de LEZ zone binnen?

De markt gaat door in de Lage Emissie Zone van Antwerpen.  Je kan nagaan op  slimnaarantwerpen.be of je auto voldoet aan de normen van de LEZ zone en je toegang aanvragen. Heb je geen toelating om in Antwerpen te rijden, dan kan je eventueel op dezelfde website een LEZ-dagpas aanvragen, deze kost geld, maar geeft je de toegang tot de LEZ zone voor 1 dag.


- Kan ik mijn wagen in de buurt parkeren?

Parkeren in Antwerpen is gratis op zondag. De plaatsen zijn echter beperkt. 

Daarnaast zijn er een aantal betalende parkeergarages en -terreinen in de omgeving:

  • Indigo parking Groenplaats (inrit Nationalestraat of eiermarkt)
  • Antwerpse Parking Grote Markt (inrit Ernest Van Dijkkaai)
  • Interparking Eiermarkt (inrit eiermarkt)
  • parking Rijnkaai (goedkoop, t.o.v. Londenstraat)


- Ik kom met de (bak)fiets, kan ik aan mijn stand parkeren?

Je fiets kan op sommige plaatsen aan je stand staan, kan dat niet dan is er wellicht vlakbij plaats om hem te stallen.


- Hoe en wanneer verloopt de afbraak?

De afbraak start om 17u. Voor 17u is het niet toegelaten om je stand af te breken. Zorg dat je eerst alles inpakt zodat de auto's zo kort mogelijk in de omgeving moeten worden geparkeerd. Zo belasten we de buurt zo weinig mogelijk. Je kan afbreken tot 18u. We verwachten dat je je stand proper achterlaat en dat je de ontleende materialen zoals een tafel even mee op de kar legt. Ben je klaar? Kom ons even halen, wij kijken even mee of alles in orde is en dan wensen wij jou een fijne terugreis naar huis.


- Wat doe ik met mijn afval?

We vragen om je eigen afval niet massaal achter te laten, dat zou met alle standhouders samen een berg worden. Neem je afval daarom mee naar huis en gooi het daar weg. Zo blijven we ook goede vrienden met de stad Antwerpen.